III PERIOD. ERASMUS+ IPEP Adult School of Jaén. Retenking av utdanningspraksisen vår: mobiliteten vår til Bergen

 "Retenking av utdanningspraksisen vår: mobiliteten vår til Bergen."

 

Innenfor mobilitetsprogrammet til vårt Erasmus+ -prosjekt og på terskelen til et nytt kurs, tar vi på oss denne nye mobiliteten for å besøke Bergen Asane Secondary Education Institute (AVS), og vi gjør det, selv om mulig, med større interesse fordi Asane Institute, Ikke bare tjener den undervisning i fengsler og frihetsberøvede ungdomsforbrytere, men den har de siste årene blitt et referansesenter i denne forbindelse for hele Norge. Det må være en grunn.


https://hlm.no/en/projects/asane-college-and-culture-centre


 

Faktisk, som ligger nord for Bergen, den nest mest befolkede byen i Norge, og innenfor et av de mest blomstrende og tettest befolkede distriktene, har AVS Videregående utdanning og yrkesopplæringsinstitutt vokst enormt de siste 10 årene, fra å ha rundt 400 elever til mer enn 1300 i dag, men fremfor alt det som vekker mest oppmerksomhet ved første øyekast når man besøker referansenettstedet, er den store familien av faggrener som utgjør den og som tilfredsstiller kravet til dannelsen av et høyt utviklet norsk samfunn kl. det europeiske nivået og med standarder for økonomisk og sosial velvære som utvilsomt setter den i spissen for Europa. 


I denne sammenhengen vokser vår forventning om å oppdage den pedagogiske tilnærmingen, ikke bare i senterets egne klasserom, men fremfor alt i pedagogisk praksis i fengsel og med mindreårige. Vi skal bruke en uke på å besøke kriminalomsorgen de betjener: Høysikkerhetsfengselet i Bergen, Bjørgvin, og Kriminalomsorgssenteret som betjener 3. grad og reintegrering av Fossane. Vi vil også lære om omsorgsenhetene for unge lovbrytere. Planen kunne etter min mening ikke vært mer komplett for en ukes observasjonsarbeid.


Å tenke nytt om pedagogisk praksis for voksne, fengselsstudenter


Spørsmålet vi stiller oss, i forkant av turen til Bergen, er: hva ser vi etter og hva håper vi å lære av besøket? Vi prøver ganske enkelt å lære av ny pedagogisk praksis som hjelper oss å forbedre vår egen både i omsorgen for innsatte i fengselet vårt i Jaén og våre ungdomsforbrytere ved de forskjellige sentrene og krisesentrene som IPEP-en vår i Jaén betjener.

 

Faktisk, min kollega Juan Antonio Martín og jeg, blogg med notater og kamera klar, vil prøve å dokumentere så mye som mulig, som forskere som samler inn "prøver" i feltarbeid, og deretter tolker dem og former dem til en dossier som hjelper i vårt senter med å revurdere vår undervisningspraksis. Basert på tidligere erfaringer fra tidligere Erasmus+-mobiliteter som både jeg og mine prosjektkolleger allerede har, er vi sikre på at de vil ha transformativ kapasitet.



@mmolpor

 

Alt vi lærer der vil selvsagt kreve refleksjonsarbeid etter mobiliteten, med en felles deling hvor våre synspunkter på det vi observerte samles og hva som virkelig kan ha en anvendelse i vårt senter velges, i tillegg til en formidling i vårt professorfakultet, slik det vil bli gjort.

 

Forventningene er høye, i dette tilfellet, spesielt med tanke på de spesifikke sosiale og arbeidsrettede reintegreringstiltakene de anvender (Fosane), siden Norge er ledende på dette, men aktivitetene som de har utarbeidet for oss i programmet inne i klasserommene samhandler med elevene, gå videre til besøket på de forskjellige bilverkstedene, smiing osv. med fengselslæreren Alí. Til og med delta i ungdomsskolens liv, gi spansktimer eller dele mat med internatinteresserte og lærere, for etter min mening bør vi ikke undervurdere kraften det å kunne dele bord med andre mennesker kan ha når det gjelder kommunikasjon.


 

Hva besøket vil gi er fortsatt ukjent, men alt tyder på at det blir fruktbart og avslørende, etter alt nevnt ovenfor å dømme. For resten, og som de ofte sier i det journalistiske miljøet: «Vi vil fortsette å rapportere»

 

Artikkelforfatter:

Juan Manuel Barragán de la Rosa.

Deltaker i Mobilitet til Bergen.

 

 

P.S: Denne mobiliteten vil være mulig takket være den uvurderlige hjelpen fra Anne Marit Bodal og hele hennes team, som uselvisk har gitt seg til oss for å organisere denne jobben som skygger for mobilitet. Takket være folk som henne kan disse læringsreisene finne sted.

 

 

Og i dag er det på tide å hilse på våre lesere fra Polen, som har vist seg å være de mest aktive.

 

Dziękujemy bardzo za śledzenie naszych przygód w ramach programu Erasmus+.

Comentarios